Четвер, 26.06.2025, 15:33

Категорії розділу
Мої статті [8]
Шкільні новини [0]
Все про події школи
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методична сторінка

Головна » Статті » Мої статті

Урок української мови 6 клас

Українська мова                                                                 6 клас

Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати вміння доцільно використовувати іменники в усних та письмових висловлюваннях; виховувати почуття любові до рідного краю.

Хід  уроку

І.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Слайд №1

Учитель.  Добрий день, любі діти! Сьогодні урок проведу я, учитель

 СШ №329 «Логос», Маркевич Наталія Валентинівна.

        Нам доводиться жити у складний час, повний різних випробувань. І щоб із честю здолати перешкоди, ми повинні бути  справжніми патріотами, зберігати традиції нашого народу, не забувати його історію. Також украй важливо не цуратися рідної мови, пізнавати її глибини, бо доки існує мова – доти існує народ. 

  • А на вашу думку, хто такий патріот?

 Слайд №2

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Учитель. Недаремно я розпочала урок не з оголошення теми, тому що протягом  45 хвилин ми обов'язково, тією  чи іншою мірою, повертатимемося до поняття патріотизму.

Слайд №3

        « Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» такою є тема нашого уроку .                                 

 Слайд № 4

На уроці ми повторимо і поглибимо знання про іменник як частину мови; визначимо морфологічні ознаки іменників; будемо знаходити іменники в текстах, визначати їхні морфологічні ознаки, синтаксичну роль; використовуватимемо іменники у власних висловлюваннях.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель.  На попередньому уроці ви почали вивчати такий розділ науки  про мову, як морфологія.

  • Що ж вивчає морфологія?

Слайд № 5

Перед вами цифрова схема. Розшифруйте її. (діти розшифровують схему)

  • Скільки в українській мові частин мови?
  • Які частини мови належать до самостійних, які – до службових?

Вправа 1

Записати речення. Над кожним словом запишіть, якою частиною мови  воно виступає у реченні.

Шлях до незалежності був довгим і тернистим.

ІV. Опрацювання нового матеріалу. (Основний зміст уроку)

Слайд № 6

Учитель. Звернувшись до записаного на дошці тексту, з'ясуйте, чи можемо ми сказати, про що в ньому йдеться?

  • Поясніть, чому ми не знаємо про що йде  мова? (Бо не названо предмет )
  • Якої, на вашу думку,  не вистачає частини мови? На що вона вказує?

Слайд № 7

         Гра « Третій зайвий?» (усно)

Слайд № 8

Учитель. Іменники поділяються на дві групи: назви істот і назви неістот. Іменники – назви істот відповідають на питання хто? кого? кому? тощо, а іменники – назви неістот відповідають на питання що? чого? чому? чим? і т.д.

     До назв істот належать назви людей і тварин (шестикласник, соловейко, матуся), решта іменників є назвами неістот.

Слайд № 9

       Вправа « Знайди ключ»

Українець, Євангеліє, дерево, козак, ирій, робітник, австрієць, їжак, насіння, наречена, акула, акваріум.  

Ключ: Україна - єдина!

Слайд № 10

Учитель. Категорія істот і неістот охоплює іменники з конкретним та абстрактним  значенням.

     Іменники з конкретним значенням називають предмети, явища дійсності, що пізнаються безпосередньо за допомогою органів чуття людини. Конкретні іменники піддаються рахунку.

       Н-д: місто, будинок, вулиця

       Абстрактні іменники називають поняття, що не сприймаються безпосередньо органами чуття людини. Такі іменники не здатні утворювати форми множини

(більшість із них уживаються  тільки в однині )

      Н-д: праця, боротьба, щастя

(Учні виконують вправу №191 підручника)

 Слайд № 11

     Іменники можуть позначати власні та загальні назви. Загальний іменник – це узагальнене найменування предмета, що належить до певного класу подібних йому предметів (людей, тварин, явищ, речей). Наприклад: робітник, звір, веселка.

Власний іменник – це індивідуальна назва окремої особи чи одиничного предмета, наприклад: Україна, Шевченко, газета «Вечірній Київ». Між власними й загальними іменниками немає постійної межі.

Слайд № 12

Дослідження-пошук    

 З 2-ма сполученнями слів складіть і запишіть речення.

Слайд №13

Учитель. Іменники, які позначають сукупність однакових або подібних предметів, що сприймаються як одне ціле, називають збірними.

     Н-д: молодь, листя, коріння, колосся

     Особливістю збірних іменників є те, що вони вживаються тільки в однині, через те, що виражають об'єднання багатьох предметів, які  не піддаються лічбі.

Слайд № 14

      Більшість іменників має два числа – однину і множину. Це назви предметів, які піддаються лічбі.

       Іменники, що мають форми однини і множини, передають кількісне протиставлення «один»-«багато».  В українській мові є такі іменники, які мають форму лише однини, або лише множини. Проте з такими іменниками ви ознайомитеся дещо пізніше.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

     Я називатиму слова, а вам необхідно буде плескати в долоні, коли ви почуєте слово вжите в однині, підстрибнути – в множині, присісти – збірні.

    Село, місто, листя, листок ліси, птаство, писанка, тварини, волосся, вечір, віки, молодь.

Слайд № 15

Учитель. Кожний іменник ( крім тих, що вживаються тільки в множині) належить до одного з трьох родів:

                                чоловічого (патріот, шлях)

                                жіночого (українка, подорож)

                                середнього (поле, знання)

Іменники чоловічого роду співвідносні із займенниками  він, цей

                 жіночого - вона, ця

                 середнього - воно, це

Слайд № 16

Учитель. Іменник- змінна частина мови. Категорія відмінка суто грамматична. У сучасній українській мові сім відмінків, кожен з яких відповідає на певне питання.

Слайд № 17

  1. (Україна) моя, ( Україна), (українець) від тебе я звусь.___________

Україно моя, Україно, українцем від тебе я звусь.

  1. Кіноповість «Україна в огні» ( Олександр Довженко) вражає своєю (актуальність) ____________

 Кіноповість «Україна в огні»  Олександра Довженка вражає своєю актуальністю.

  1.  На (герб) козацької (держава) зображений козак у (свита) із (шабля) в (руки).________

На гербі козацької держави зображений козак у свиті із шаблею в руках.

     Слайд № 18

Учитель. Перед вами є речення. Виконайте синтаксичний розбір речень і з'ясувати роль іменників у реченнях.  (учні виконують завдання)

     Отже,  іменник у реченні може виступати як головними, так і другорядними членами речення.

ІV.Узагальнення й систематизація вивченого

Метод « Мікрофон»

  • Що нового про іменник ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Яка частина мови називається іменником?
  • Назвати морфологічні ознаки іменника
  • Синтаксична роль іменника

V. Підсумок уроку

Учитель. Мені приємно було з вами працювати. Я бажаю вам бути достойними громадянами нашої держави, яка називається…

    А назву ви прочитаєте у невеличкому акровірші. ( дати визначення акровірша)

Слайд №19

Учитель.  Отже, примножуйте славу України добрими і чесними справами.

VІ. Домашнє завдання

Параграф 23, вправа 196.

Слайд №20

 

Категорія: Мої статті | Додав: 66pk (29.12.2014)
Переглядів: 1104 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar